Pengalaman Menjadi Emcee

Apa??? Mira jadi emcee?? Macam xcaye je kan.. aku pun x caye gak..tapi xsangka itulah realitinya...MIRA JADI EMCEE untuk Annual Dinner Menara Kerjaya Fasteners Sdn. Bhd. Hahahhaha... kelakar je bunyi.. aku sendiri pun terkejut bila last minute diorang kasi aku task nie.. aku nak tolak, tp bila dipikirkan balik, why not i give a try..
Disebabkan ianya last minute terpaksa la aku buat overtime untuk siapkan skrip sehari sebelum terlaksananya majlis… bayangkan… dah la xde experience jadi pengacara, tup tup kena lak jadi pengacara last minute..mana dengan nak siapkan skrip lagi… aku pun masih terkejut dgn skill terpendam yang aku ada…dan aku sndiri xpernah sangka yang aku boleh bercakap di atas pentas seorang diri dan dihadapan orang yang aku xkenal.. Cuma beberapa orang jer yang aku kenal… Mungkin ni adalah hidden talent yang dikurniakan Allah… Alhamdulillah, semua berjalan dengan lancar... Walaupun masa mengacara majlis tu aku dah sediakan skrip, tapi aku x tahu kenapa bila kat atas pentas 2 aku terlalu lancang bercakap sampai segala skrip ntah kemana.. aku buat hanya berbekalkan aturcara program yang diberikan...
Dan sebenarnya, pada pandangan aku, menjadi pengacara nie xde lah susah sangat, Cuma kita perlukan sedikit keberanian dan keyakinan diri aje... Aku boleh buat, maksudnya semua orang pun boleh... sebab aku ni manusia biasa ja yang xdak apa2 kelebihan, sama macam orang lain...
Dan dah hampir seminggu majlis tersebut berlalu, tapi aku masih x henti henti menerima ucapan tahniah dan terima kasih dari pihak atasan. Apa yang masih jelas terngiang ngiang di telinga aku ialah ungkapan, ”You did a very good job” daripada Managing Director company aku praktikal nie. Dan ucapan tahniah daripada Ahli Lembaga Pengarah... Aku rasa macam kerdil sgt diri aku nie, sapa la aku nk dapat ucapan tahniah dari org besar mcm diorg kan... Yg aku terkejutnya, boss aku, siap letak comment lagi dekat dalam log book praktikal aku, ”a very good job”. Macam mimpi je semua nie... Aku jugak ada dapat tawaran untuk jadi emcee di acara2 akan datang... Mampu ke aku?? Dan aku masih x bagi apa2 jawapan untuk tawaran 2... Sorry boss...

*Happy Chinese New Year..

3 comments: